Hukuki Makaleler

Ehliyetsiz Motor Kullanma Cezası 2025

Ehliyetsiz Motor Kullanma Cezası - teko hukuk çorlu

Ehliyetsiz Motor Kullanma Cezası; Motorlu araç kullanımı, özellikle motosikletler, pek çok kişi için hem pratik hem de ekonomik bir ulaşım aracıdır. Ancak, bu araçları kullanabilmek için gerekli yasal belgelere sahip olmak büyük önem taşır. Türkiye’de motorlu araç kullanabilmek için gerekli olan ehliyet, kişinin hem kendini hem de diğer trafik katılımcılarını güvende tutmasını sağlayan temel bir gerekliliktir. Bu makalede, ehliyetsiz motor kullanmanın yasal sonuçlarına, özellikle de motosiklet kullanımına odaklanacağız. Ehliyetsiz motor kullanmanın getireceği cezai sonuçlar, hem maddi hem de manevi zararlar açısından ele alınacak. Vatandaşların bu konuda bilinçlendirilmesi, yasalara uygun davranışların teşvik edilmesi açısından büyük önem taşır.

18 Yaş Altı Ehliyetsiz Motor Kullanma Cezası

Türkiye’de araç kullanmanın yasal yükümlülükleri, Karayolları Trafik Kanunu ve ilgili diğer yasalar ile belirlenmiştir. 18 yaş altı bireyler için çeşitli yasal yükümlülükler ve sorumluluklar nedeniyle sınırlamalar getirilmiştir. Bu nedenle, 18 yaş altında ehliyetsiz araç kullanımı, hem bireysel hem de kamusal güvenliği tehdit eden bazı cezai işlemlerle sınırlandırılmıştır.

Karayolları Trafik Kanunu’na göre, sürücü belgesi almanın temel bir şartı, kişinin en az 18 yaşında olması gerektiğidir. Bu yaş sınırı, sürücülerin gerekli olgunluğa ve sorumluluğa ulaştığını gösteren bir işaret olarak kabul edilir. 18 yaş altı bireylerin motorlu araç kullanması yasaktır ve bu kuralı ihlal edenlere çeşitli cezai işlemler uygulanır.

Ehliyetsiz araç kullanımı durumunda, özellikle 18 yaş altı için, genellikle para cezası uygulanır ve bazı ağır durumlarda yasal işlemler de söz konusu olabilir. Ceza miktarı, yasa dönemine ve ihlalin ciddiyetine göre değişkenlik gösterebilir ve tekrarlanması halinde cezalar artırılabilir.

Karayolları Trafik Kanunu’nun ilgili maddelerine göre, araç sahibine de cezalar uygulanabilir. Araç sahibi, ehliyetsiz bir kişinin aracını bilerek kullanmasına izin verirse, araç sahibine idari para cezası uygulanır.

18 yaş altı ehliyetsiz bir bireyin araç kullanması ve bir kaza yapması durumunda, karşılaşılan hukuki sonuçlar daha ağır olabilir. Kazaya karışan ehliyetsiz genç sürücüler, sadece trafik cezalarıyla karşılaşmakla kalmaz, ayrıca kazadan kaynaklanan zararlar için mali tazminat sorumluluğu da üstlenebilirler. Bu tür kazalar, genç sürücünün yasal velilerini de hukuki süreçlere dahil edebilir.

18 yaş altı bireylerin araç kullanımı söz konusu olduğunda, ebeveynlerin ve yasal velilerin önemli sorumlulukları bulunmaktadır. Yasal veliler, gençlerin yasalara uygun hareket etmelerini sağlamakla yükümlüdürler. Bu, gençlerin trafik kurallarını ve güvenli sürüş tekniklerini öğrenmelerini sağlamak anlamına gelir. Ayrıca, ehliyetsiz sürüş yapmalarını önlemek için gerekli denetim ve kontrolü uygulamak da velilerin sorumlulukları arasındadır.

Ehliyetsiz araç kullanımı, bireysel sorumlulukları artırmanın yanı sıra toplumun genel trafik güvenliğini de tehlikeye atabilir. Bu nedenle, yasal kısıtlamaların yanı sıra, eğitim ve farkındalık yoluyla gençlerin bu kurallara uymalarını teşvik etmek esastır. Ailelerin ve eğitimcilerin bu süreçte proaktif bir rol alması, genç sürücülerin trafikte daha güvenli ve sorumlu olmalarını sağlayabilir. Ehliyetsiz araç kullanımı, bireysel sorumlulukları artırmanın yanı sıra toplumun genel trafik güvenliğini de tehlikeye atabilir. Bu nedenle, yasal kısıtlamaların yanı sıra, eğitim ve farkındalık yoluyla gençlerin bu kurallara uymalarını teşvik etmek esastır. Ailelerin ve eğitimcilerin bu süreçte proaktif bir rol alması, genç sürücülerin trafikte daha güvenli ve sorumlu olmalarını sağlayabilir.

Ehliyetsiz Motor Kullanma Cezası Ruhsat Sahibi

Ehliyeti olmayan bir kişinin ruhsatlı bir motor kullanması, yasal olarak büyük bir sorumluluk ve risk taşır. Ruhsat sahibi olmak, sürücünün yeterli eğitimi ve deneyimi olduğunu kanıtlamaz. Bu nedenle, ehliyeti olmayan bir kişi tarafından kullanılan bir motorun karıştığı bir trafik ihlali veya kazada, sürücü ağır cezai işlemlerle karşı karşıya kalabilir. Bu cezalar arasında yüksek miktarda para cezaları, hapis cezası veya her ikisi birden bulunabilir. Ruhsat sahibi fakat ehliyeti olmayan kişilerin bu riskleri göz önünde bulundurarak hareket etmeleri, olası yasal sorunlardan kaçınmalarını sağlar.

Ehliyetsiz Sürücü ve ruhsat sahibi kasko sigortalarına karşı da sorumlu olabilirler. Türk Ticaret Kanunu’nda bu hususlar düzenlenmiştir. 

Madde 1281 – Sigortacı, harb ve isyandan başka bir sebeple mallara arız olan telef ve tagayyür gibi bütün hasarlardan mesul olur. Sigortacının, 1 inci fıkra gereğince mesul olduğu rizikolardan biri sigorta poliçesinin hükmünden istisna edilmişse vakı hasarın istisna edilen rizikolardan doğduğunun ispatı sigortacıya aittir. 

Madde 1282 – Aksi kararlaştırılmış olmadıkça sigortacı, primin ödendiği tarihten itibaren gerçekleşen rizikolardan mesuldür. Sigortanın devam müddeti mukavelede yazılı değilse tarafların müşterek maksadiyle mahalli teamül ve sair haller göz önünde tutularak mahkemece tayin olunur.

Bu maddeler, sigorta şirketlerinin rizikoları ve teminat dışı bırakılan halleri, sigortacının bu durumları kanıtlama yükümlülüğünü açıklar. Sigorta şirketleri, ehliyetsiz motor kullanana veya ruhsat sahibine rücu edebilmek için ehliyetsiz kullanımın zararı arttırdığını ispatlamalıdırlar. Bununla ilgili birçok Yargıtay kararı bulunmaktadır.

YARGITAY 17. HUKUK DAİRESİ E. 2015/14237 K. 2018/7746

ÖZET: Sigorta şirketi, rücu sebebini ispatlanmalıdır.

“Davacı …, davalı … adına kayıtlı aracın zorunlu mali sorumluluk sigortacısı olup, kaza sırasında sigortalı aracı kullanan kişinin olay yerini terk ettiğini, ehliyet ve alkol durumunun belirsiz olduğunu ileri sürerek poliçe kapsamında ödediği tazminatı sigortalıdan rücuan tazmini talebinde bulunmuştur.

Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası poliçe genel şartlarının B.4. maddesinde sigorta şirketinin sigortalısına rücu edebileceği haller düzenlenmiş olup, rücu hakkının doğduğunun ve maddede sayılan bu hallerin mevcut olduğunu ispat yükü sigorta şirketindedir. Davacı vekili dava dilekçesinde rücu nedeni olarak sürücünün firar ettiğini belirtmiş olup sürücünün olay yerini terk etmesi sigortacıya rücu hakkı vermez. Sigorta şirketinin somut delillerle genel şartlar B.4. maddesinde sayılan hallerin gerçekleştiğini ispat etmesi gerekir. Davacı …, zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartları uyarınca, sürücünün ehliyetsiz olduğunu veya alkollü bulunduğunu somut delillerle kanıtlaması buna göre araştırma inceleme yapılması gerekir. (HGK.nun 10.12.1997 gün 1997/11-772-1043, HGK.nun 16.12.1998 gün, 1998/11-872-905, HGK.nun 22.12.2010 gün 2010/17-655, 688 Sayılı kararları)”

Ehliyetsiz Motosiklet Kullanırsak Ne Olur?

Türkiye’de ehliyetsiz motosiklet kullanımı, ağır bir trafik suçu olarak kabul edilmekte ve çeşitli cezai işlemlere yol açabilmektedir. Ehliyetsiz bir sürücü yakalandığında, uygulanan ceza motosikletin modeline ve motor gücüne göre değişiklik gösterebilir. Sürücünün daha önce benzer bir suçtan ceza alıp almadığı da cezanın ağırlığını belirleyen faktörler arasındadır. Genellikle, ehliyetsiz sürücülere yüksek para cezaları uygulanır ve bu durum, sürücünün gelecekte ehliyet almasını daha da zorlaştırabilir ve uzun vadede daha fazla yasal sorunlara neden olabilir.

Türkiye’de 2025 yılında ehliyetsiz motor kullanmanın cezası 18678 TL olarak belirlenmiştir. Eğer bu ceza 15 gün içinde ödenirse, %25 indirim uygulanacaktır. Ayrıca, motosiklet sahibi de aracını ehliyetsiz bir kişiye kullanım için bırakırsa aynı miktarda ceza ile karşı karşıya kalabilir. Yediğiniz cezaya karşı sulh ceza mahkemelerine başvurarak itiraz edebilirsiniz. Bu konuda trafik kazası avukatı veya ceza avukatından destek almalısınız. İtiraz gerekçeli olmalıdır ve delillendirilmelidir.

Ehliyetsiz Biri 50 Cc Motor Kullanabilir Mi?

Türkiye’de 50 cc ve altı motorlar için genellikle ehliyet gerekmez. Ancak, bu durum, bireyin yaşına ve kullanılan aracın özelliklerine bağlı olarak değişebilir. Yasal olarak, 16 yaş ve üzeri bireylerin, belirli bir eğitim sürecinden geçmeleri ve gerekli sertifikaları almaları koşuluyla bu tür motorları kullanmalarına izin verilir. Ancak, bu tür motorları kullanacak kişilerin trafik kurallarına uygun hareket etmeleri, güvenlik ekipmanlarını doğru şekilde kullanmaları ve motorları yalnızca uygun alanlarda kullanmaları gerekmektedir. Aksi takdirde, yasal olmayan bir şekilde motor kullanımı ciddi cezalarla sonuçlanabilir.

125 Cc Motor Ehliyetsiz Kullanabilir Mi?

Her ne kadar Türkiye’de 2023 yılından itibaren bu konuyla ilgili bir çalışma yapıldığı söylense de henüz 125 cc motorlar için ehliyetsiz kullanım söz konusu değildir. 125 cc motorlar için ehliyet zorunluluğu vardır. Bu tür motorları kullanabilmek için en az A1 sınıfı motor ehliyetine sahip olmak gereklidir. Ehliyetsiz olarak bu tür bir motor kullanılması durumunda, sürücüye yönelik ağır cezai yaptırımlar uygulanabilir. Bu cezalar, yüksek miktarda para cezalarından sürücü belgesinin geçici olarak veya kalıcı olarak iptaline kadar uzanabilir. Ayrıca, bu tür bir ihlal, sürücünün sigorta poliçesini de olumsuz etkileyebilir ve olası kazalarda sigorta kapsamının dışında kalmasına neden olabilir.

50 Cc Motor Ehliyetsiz Cezası

50 cc motorlar genellikle ehliyet gerektirmeyen araçlar kategorisindedir; ancak, bu tür motorları kullanacak kişilerin belirli yaş sınırlamalarına ve trafik kurallarına uyması şarttır. 50 cc motora ehliyetsiz binilmesi durumunda uygulanacak cezalar, genellikle trafiği tehlikeye atan veya kazaya karışan sürücüler için daha ağır olabilir. Bu tür durumlarda, sürücüler para cezaları ile karşı karşıya kalabilir ve kullanılan araçlara el konulabilir. Özellikle, trafik güvenliğini tehlikeye atan durumlar daha ciddi yaptırımlara neden olabilir.

Ehliyetsiz Motor Kazası Cezası

Ehliyetsiz motor kullanımı sonucu kazaya karışılması, sürücü için ciddi yasal sonuçlar doğurur. Kazanın şiddetine bağlı olarak, sürücü hapis cezası alabilir veya yüksek miktarda tazminat ödemek zorunda kalabilir. Ayrıca, bu tür bir kaza, sürücünün sigorta kapsamını da olumsuz etkileyebilir. Ehliyetsiz sürücülerin kazaya karışması durumunda, sürücünün gelecekte ehliyet alması daha zor hale gelebilir ve sürücü uzun süreli yasal sorunlarla karşı karşıya kalabilir.

Ehliyetsiz Elektrikli Motor Cezası

Elektrikli motorlar, son yıllarda çevre dostu bir ulaşım alternatifi olarak popülerlik kazanmıştır. Türkiye’de elektrikli motor kullanımı için de belirli ehliyet ve yaş sınırlamaları bulunmaktadır. Genel olarak, elektrikli motorlar için de benzinli motorlarla aynı kurallar geçerlidir. Ehliyetsiz olarak elektrikli motor kullanılması, yasal olarak cezai işlemlere tabi tutulabilir. Cezalar, kullanılan motorun gücüne ve motorun kullanıldığı koşullara bağlı olarak değişebilir. Ayrıca, elektrikli motor kazalarında ehliyetsiz sürücüler, kazanın ciddiyetine ve karşı tarafın maddi zararına göre ağır mali yaptırımlar ve tazminat yükümlülüğü ile karşı karşıya kalabilirler.

Ehliyetsiz Ve Plakasız Motor Kullanmanın Cezası

Ehliyetsiz motor kullanımı bir yana, plakasız motor kullanmak da Türkiye’de ciddi bir suçtur. Plakasız motor kullanımı, motorun yasal olarak kayıtlı olmadığını ve dolayısıyla vergi, sigorta gibi yükümlülüklerden kaçındığını gösterir. Ehliyetsiz ve aynı zamanda plakasız motor kullanımı durumunda, sürücüler çok daha ağır cezalarla karşılaşabilirler. Bu tür durumlar, genellikle motorun el konulması, yüksek para cezaları ve hatta hapis cezası gibi sonuçları beraberinde getirir. Bu, toplumsal düzende yasallığın ve düzenin korunmasına yönelik önemli bir yaptırımdır.

Ehliyetsiz Motor Kullanma Cezaları: Ehliyetsiz motor kullanma cezaları, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun çeşitli maddelerinde düzenlenmiştir. Özellikle:

Sürücü belgesi alma zorunluluğu: 

Madde 36 – (Değişik : 24/5/2013 – 6487/18 md.) Motorlu araçların, sürücü belgesi sahibi olmayan kişiler tarafından karayollarında sürülmesi ve sürülmesine izin verilmesi yasaktır. Araçlar, Yönetmelikte sınıfları belirtilen sürücü belgelerine sahip sürücüler ile çok taraflı anlaşmalara göre sürücü belgesi bulunan veya geçerli uluslararası sürücü belgesi olan kişilerce sürülebilir. 

Buna göre;

a) Sürücü belgesi olmayanların, 

b) Mahkemelerce veya Cumhuriyet savcılıklarınca ya da bu Kanunda belirtilen yetkililerce sürücü belgesi geçici olarak ya da tedbiren geri alınanların, 

c) Sürücü belgesi iptal edilenlerin, araç kullanarak trafiğe çıktıklarının tespiti hâlinde, bu kişilere 1.407 Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca, aracın sürücü belgesiz kişilerce sürülmesine izin veren araç sahibine de tescil plakası üzerinden aynı miktarda idari para cezası verilir.

Motor Ehliyeti İle Araba Kullanmanın Cezası

Motor ehliyeti, sadece belirli türdeki motorlu taşıtların kullanımı için geçerlidir. Türkiye’de, motor ehliyeti olan bir kişinin otomobil gibi daha büyük ve daha güçlü taşıtları kullanması yasaktır. Eğer bir kişi sadece motor ehliyetine sahipse ve bir otomobil kullanıyorsa, bu durum ehliyetsiz araç kullanmak olarak değerlendirilir ve sürücü yasal olarak cezalandırılabilir. Bu tür bir ihlal, genellikle yüksek para cezaları, ehliyetin askıya alınması veya iptali gibi cezaları beraberinde getirebilir. Ayrıca, bu tür bir ihlalde bulunan sürücüler, olası trafik kazalarında sigorta korumasından da mahrum kalabilirler. Sigortanın haklarınızı ödememesi veya size rücu etmeye çalışması durumlarında sigorta avukatı, trafik kazası avukatından destek almanız gerekmektedir. Teko Hukuk Bürosu danışmanlık vermek için iletişime açıktır.

Tescilsiz Motor Kullanma Cezası

Tescilsiz motor kullanmak, motorun resmi olarak kayıtlı olmaması anlamına gelir ve bu durum, motorun çalıntı olabileceği veya vergi kaçırma girişimi içinde olabileceği şüphesini doğurur. Türkiye’de tescilsiz motor kullanmak ciddi bir yasal ihlaldir ve bu tür bir ihlalde bulunan sürücüler, motorlarına el konulması, yüksek para cezaları ve hapis cezası gibi ciddi yaptırımlarla karşı karşıya kalabilirler. Tescilsiz bir motorun kullanılması ayrıca, sürücünün yasal sorumluluklarını yerine getirmediğini gösterir ve bu, kamu düzeninin korunması açısından ciddi bir meseledir. Bu durum kanunda düzenlenmiştir. Kanunun ilgili maddesi ise şöyle demektedir:

Tescil plakasına göre tutanak düzenlenmesi: Madde 116 :

Trafiği tehlikeye düşürecek, engel olacak şekilde veya yasaklanmış yerlerde park etmiş araçlara veya trafik kural ve yasaklarına aykırı davranışları belirlenmiş bulunan, karayolları ağırlık kontrol mahallerinde işaret, ışık, ses veya görevlilerin ikazına rağmen tartı sistemine girmeden seyrine devam eden ve sürücüsü tespit edilemeyen araçlara tescil plakalarına göre ceza veya suç tutanağı düzenlenir. Para cezasının ödenmesi gerektiği hallerde trafik kaydında araç sahibi olarak görülen kişiye cezayı ödemesi için posta yoluyla tebligat yapılır, bu şekilde tebliğ edilemeyen tutanaklar ilgili tahsil dairesinin ilân asmaya mahsus yerinde liste halinde ilân edilir, ilân tarihini takip eden otuzuncu gün tebligat yapılmış sayılır ve bu cezalar 114 ve 115 inci maddelerde belirtilen şekilde takip ve tahsil olunur.

Bu maddeye aykırı olarak bir idari para cezasına çarptırıldıysanız bir avukattan danışmanlık almanızı tavsiye ederiz.

Ehliyetsiz motor kullanımı, Türkiye’de ciddi yasal sonuçlar doğuran bir eylemdir. Bu tür bir davranış sadece kişisel riskleri arttırmakla kalmaz, aynı zamanda trafik güvenliğini de tehlikeye atar. Motor kullanıcıları, yasal gereklilikleri anlamalı ve her zaman uygun ehliyet ve belgelere sahip olmalıdırlar. Vatandaşların yasalara uygun hareket etmelerinin teşvik edilmesi, hem kişisel hem de toplumsal güvenlik için büyük önem taşır. Yasaları ciddiye almak ve uygun ehliyetlerle donanmak, her motor kullanıcısının sorumluluğudur. Usulsüz bir ceza yediğinizi düşünüyorsanız sulh ceza mahkemesine başvurarak idari para cezanıza itiraz edebilirsiniz. Bu konuda Teko Hukuk Bürosu bünyesindeki ceza avukatı ve trafik kazası avukatlarından destek alabilirsiniz.

Plakasız Elektrikli Motor Cezası

Plakasız elektrikli motor kullanımı, Türkiye’de trafik mevzuatına aykırıdır ve çeşitli cezalarla sonuçlanabilir. Plakasız olarak trafiğe çıkan elektrikli motor sürücüleri, aşağıdaki cezalarla karşılaşabilir:

  1. Para Cezası: Plakasız motor kullanmanın belirli bir para cezası vardır. Bu ceza, 2025 yılı itibariyle yaklaşık olarak 15.709 TL olarak güncellenmiştir. Kesin miktar, cezayı kesen trafik memurunun takdirine ve durumun ciddiyetine bağlı olarak değişebilir.
  2. Aracın Trafikten Men Edilmesi: Plakasız bir elektrikli motorun trafikte yakalanması durumunda, araç trafikten men edilebilir. Bu durumda, motorun trafikte kullanılmasına izin verilmez ve araç belirli bir süre otoparka çekilir.
  3. Sürücü Belgesine El Konulması: Sürücünün ehliyeti varsa ve plakasız motor kullanıyorsa, ehliyete de belirli bir süre için el konulabilir. Bu durum, tekrar eden ihlallerde daha sık görülür.
  4. Sigorta Cezaları: Plakasız bir motorun genellikle sigortası da olmaz. Bu durumda, sigortasız araç kullanmanın da ayrı bir cezası vardır. Sigortasız araç kullanmanın cezası, 2025 yılı itibariyle yaklaşık olarak 993 TL‘dir.

Elektrikli motor kullanıcılarının bu tür cezalarla karşılaşmamak için, motorlarını plaka ve ruhsat gibi yasal gerekliliklere uygun hale getirmeleri gerekmektedir. Bu hem trafik güvenliği açısından hem de hukuki açıdan önemlidir.

125 cc Motor Ehliyetsiz Kullanma Cezası

Türkiye’de, motorlu taşıtların kullanımı belirli kurallara ve yasalara tabidir. 125 cc motorlu bir aracı ehliyetsiz kullanmak, trafik kanunlarına aykırıdır ve ciddi cezalarla sonuçlanabilir. İşte 125 cc motoru ehliyetsiz kullanmanın olası cezaları:

  1. Para Cezası: Ehliyetsiz araç kullanmanın para cezası 2025 yılı itibariyle yaklaşık olarak 18.706 TL‘dir. Bu ceza, sürücünün ehliyetsiz araç kullandığı tespit edildiğinde uygulanır.
  2. Aracın Bağlanması: Ehliyetsiz motor kullanımı tespit edildiğinde, motor trafikten men edilir ve otoparka çekilir. Araç, yasal sürücü belgesi ibraz edilene kadar otoparkta kalır ve otopark ücreti de araç sahibine aittir.
  3. Hapis Cezası: Tekrar eden ihlaller veya durumun ciddiyetine bağlı olarak, ehliyetsiz araç kullanmak hapis cezası ile de sonuçlanabilir. Özellikle, ehliyetsiz kullanım sonucu kazaya karışmak gibi durumlarda, sürücü hakkında daha ağır cezalar uygulanabilir. Bu durumda seri  yargılama usulü uygulanır ve bu noktada bir avukata ihtiyacınız bulunmaktadır.
  4. Adli Para Cezası: Ehliyetsiz araç kullanımı, adli para cezasına da dönüşebilir. Bu ceza, mahkeme kararı ile belirlenir ve ödenmesi zorunludur.
  5. Sigorta Sorunları: Ehliyetsiz araç kullanımı sırasında meydana gelen kazalarda, sigorta şirketleri hasar ödemesi yapmayabilir. Bu durumda, tüm maddi ve manevi zararlar sürücüye rücu edilebilir.

Motorlu araç kullanıcılarının bu tür ağır cezalarla karşılaşmamak için, gerekli sürücü belgelerini edinmeleri ve yasalara uygun şekilde araç kullanmaları gerekmektedir. Özellikle 125 cc ve üzeri motorların kullanımı için gerekli olan A1 veya A2 ehliyet sınıflarının alınması, hem kendi güvenliğiniz hem de yasal sorumluluklar açısından büyük önem taşır.

Motor Ruhsat Yaş Sınırı

Türkiye’de motorlu taşıtlar için ruhsat almak ve kullanmak belirli yaş sınırlarına tabidir. Bu yaş sınırları, motorun türüne ve motor hacmine göre değişiklik göstermektedir. Motor ruhsatı almak için gerekli olan yaş sınırları genel olarak şu şekildedir:

  1. Mopedler (50 cc ve altı): Moped sınıfına giren motorlu bisikletler için ruhsat almak ve kullanmak için asgari yaş sınırı 16’dır. Bu sınıftaki araçlar için M sınıfı sürücü belgesi gereklidir.
  2. 125 cc Motorlar (A1 Sınıfı Ehliyet): 125 cc’ye kadar motorlu taşıtlar için A1 sınıfı ehliyet gereklidir. A1 ehliyeti almak için asgari yaş sınırı 16’dır. Bu ehliyet, maksimum 11 kW gücünde olan ve 125 cc’yi geçmeyen motorlar için geçerlidir.
  3. 35 kW’a Kadar Motorlar (A2 Sınıfı Ehliyet): 35 kW gücüne kadar olan motorlu taşıtlar için A2 sınıfı ehliyet gereklidir. A2 ehliyeti almak için asgari yaş sınırı 18’dir. Bu ehliyet, orta sınıf motorlar için uygundur.
  4. 35 kW Üzeri Motorlar (A Sınıfı Ehliyet): 35 kW üzerindeki motorlar için A sınıfı ehliyet gereklidir. A ehliyeti almak için asgari yaş sınırı 20’dir, ancak bu sınır, daha düşük sınıf ehliyete (A2) sahip olunması durumunda geçerlidir. Aksi halde, doğrudan A sınıfı ehliyet almak için asgari yaş sınırı 24’tür.

Motor ruhsatı almak için gerekli olan yaş sınırlarına ek olarak, sürücü adaylarının belirli eğitimlerden geçmeleri ve sınavları başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. Bu süreç, teorik bilgi ve pratik sürüş becerilerini içerir.

Sonuç olarak, motor ruhsatı almak için yaş sınırları, motorun türüne ve gücüne bağlı olarak değişiklik göstermektedir. Her sınıf için belirlenen yaş sınırlarına ve gerekli eğitim süreçlerine uymak, yasal sorumlulukların yerine getirilmesi ve güvenli sürüş için büyük önem taşır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir